Livingstone/Victoria waterval - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Lies Aken - WaarBenJij.nu Livingstone/Victoria waterval - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Lies Aken - WaarBenJij.nu

Livingstone/Victoria waterval

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Lies

06 September 2016 | Zambia, Livingstone

Vandaag 6 september, verjaardag van Huib.
Na de felicitaties van ons was er hier bij de lodge een cadeau aangekomen voor Huib. Het bleek een fles wijn te zijn die Tessa en Koen hadden opgestuurd naar de lodge met een felicitatiekaartje. Dat was heel bijzonder. We zullen er vanavond van genieten. Dank jullie wel.
Gisteren zijn we naar de Victoria falls geweest. Wat een mooie omgeving. Door de droogte is er alleen niet veel over van de watervallen, maar aan de Kant van Zimbabwe is er meer te zien. 8 sept vertrekken we naar Zimbabwe en dan zullen we het gaan aanschouwen. We hebben toch besloten om niet de kleine grens te nemen omdat dat toch wel veel om is. We zijn goed voorbereid en hebben de benodigde reflectiestrippen gekocht en Huib en Ben zullen die op de auto plakken. Ook moet er op de zijkant het gewicht en chachiesnummer staan al is het maar op een plakbandje. Ook mogen er geen tassen e.d op de achterbank staan. Dus alles achterin in de gesloten bakken, zodat er ook niet te zien is wat we hebben aan attributen, enz. Er zullen veel blockroads zijn. Mensen zijn zo arm dat de politie dingen probeert te verzinnen om aan geld te komen. Paspoorten nooit afgeven. Je moet ze anders terug kopen. Ramen gesloten houden en paspoort achter raam laten zien. We zullen deze tips in acht nemen.
Vandaag zijn we naar Mukuni village geweest. Dit is een traditioneel dorp waar 7000 mensen leven. Mukuni is het centrale dorp en daar om heen zijn meerdere dorpen die er bij horen. Nadat we entree hadden betaald werden we rondgeleid en konden we aanschouwen hoe er in zo,n dorp wordt geleefd. We zagen een vrouw met een stamper dorsen en hoe een stuk boomstronk in stukken werd gezaagd. Binnen in een kamertje geweest. Kinderen die spelen met een stukje plastic. Mannen die houtsnijwerk aan het beoefenen waren. Stoofpotje op open vuur in de zogenaamde keuken, kuil waarin afval wordt gegooid, kuil waarin de behoefte wordt gedaan en zo nog meer. Interessant om te zien, maar wat een stof. Joke en ik hadden gitzwarte voeten van het lopen door deze zandvlakte. Na afloop hebben we de gids nog wat fooi gegeven. Het geld van de entree en fooi worden gebruikt om zieke mensen als ze medische hulp nodig, te helpen en om kinderen naar school te laten gaan. Ook wordt het gebruikt om waterpunten aan te leggen. Dus een goed doel.
Aan het eind van de rondleiding werden we meegenomen naar kraampjes waar de uit hout gesneden attributen stonden. Tientallen mannen achter de tafeltjes. De ene kon het nog mooier brengen dan de andere. Ze waren erg opdringerig. We zijn weg gegaan zonder iets te kopen. Joke wilde nog wat geven in de giftpot, maar het bedrag vonden ze te weinig, zodat Joke besloot om dan maar helemaal niets te geven. Dit is toch niet te snappen!! Ze zouden toch blij moeten zijn met alles wat ze krijgen. Je gaat er dan toch wel vraagtekens bij plaatsen of het geld goed gebruikt wordt. Maar toch leuk/interessant om te zien. Daarna naar het Victoriafall hotel, wat Livingstone heeft opgezet. Pracht en praal zelfs op de toilet. We keken onze ogen uit. Buiten op het terras aan de Zambezi koffie met gebak genomen met in ons zicht de nijlpaarden, krokodil, olifanten. Wonderbaarlijk.
Morgen gaan we met een oude stoomlocomotief langs de Zambezi stukje Zimbabwe in. Het schijnt dat we zo ook wild kunnen spotten en kunnen genieten van de natuur.

• 06 September 2016 - 20:05

Marian :

Hallo vakantiegangers van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag Huib en zo te lezen genieten jullie volop . thuis gaat ook alles goed met de beestjes en ook wij hebben mooi weer .Veel plezier nog samen .groetjes van ons