Bulawayo zimbabwe - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Lies Aken - WaarBenJij.nu Bulawayo zimbabwe - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Lies Aken - WaarBenJij.nu

Bulawayo zimbabwe

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Lies

10 September 2016 | Zimbabwe, Bulawayo

Vandaag aangekomen in te N1 hotel in Bulawayo. Hier blijven we 1 nacht op doorreis naar Francistown in Botswana. Dus morgen weer de grens over.
We hebben vandaag onderweg zeker 10 roadblocks gehad. Elke keer wordt de auto gecontroleerd op lichten, de voorgeschreven reflecterende strips en op het zelf geschreven plakkertje aan de bestuurderskant geplakt, waar de gewichten op moeten staan. Wij hadden verhalen gehoord dat ze het de toeristen erg moeilijk maken en voor de onzinnigste dingen bekeuren. Wij hebben die ervaring niet. 3 keer aangehouden waarvan 1 bekeuring voor het niet werken van een remlicht en bij de andere 2 controles zelfde inspectie waarvan we het reçu konden laten zien van de boete en mochten doorrijden. De overige controlepost mochten er zonder stoppen doorrijden. De mensen in Zimbabwe zijn allervriendelijkst en behulpzaam zonder opdringerig te zijn. Zelfs in Bulawayo is er geen sprake van geweld, zoals wij gehoord hadden. Wel een drukke stad met veel inwoners en dat is te zien. Ook contrast dat de mensen het hier beter hebben. Er is zo te zien geen sprake van hongersnood zoals in de media staat al hoewel wij onderweg wel hebben gezien dat er zakken meel werden uitgedeeld. De winkels verkopen allerlei producten, benzinepompen werken en ook de geldautomaat is niet leeg. In de media wordt alles aangedikt vermoed ik.

Wil nog even iets vertellen over een olifant in elegant sands waar we waren. Dit is een bijzonder verhaal.
De olifant was gewond geraakt aan zijn poot en zocht hiervoor Hulp bij de eigenaar van elegant sands. Hij liep het plateau op en maakte kenbaar dat hij gewond was. De eigenaar heeft de wond verzorgd en de olifant was hem dankbaar. Hij komt elke keer als hij in de buurt is naar de eigenaar die hem vertroetelt met de tuinslang en hem laat drinken en doucht. Ook kan hij zijn kop en slurf aaien. Wij mochten dit meemaken. Zo bijzonder dat een olifant goed onthoudt wie hem helpt en wie hem kwaad doet.

• 12 September 2016 - 10:30

Heleen:

Zo zie je maar weer : Wie goed doet, goed ontmoet.
    Heel bijzonder, dat jullie dat hebben gezien.
    Ook bijzonder die ontmoeting met die wetenschapper Elisabeth.
    Wat er zoal op je pad kan komen hé ?
    Geniet nog van deze laatste week.